maanantai 22. lokakuuta 2012

Asiakaskysely-yhteenvetoa

Tässä tulee nyt viikonloppuna koostamani asiakaskyselyn yhteenveto myös tänne blogiin. Yksityiskohtia voin avata hieman tarkemmin portfolioesittelyssä oppilaitoksessani, mutta yleinen yhteenveto on paikallaan myös täällä. Jos muuten olet kukkakaupassa edes satunnaisesti asioiva henkilö ja koet edustavasi jotain ihan muuta näkökulmaa kuin mitä tässä tulee esille, ilmianna itsesi kommentoimalla tätä kirjoitusta. Asiakkaiden mielipiteet ovat avainasemassa, kun mietitään markkinarakoa hieman tavallisesta poikkeavalle konseptille. Kiitos jo tässä vaiheessa kaikille vastanneille!

Sen verran taustoja, että tämä kysely on tehty sähköpostitse. Vastaajat ovat monen ikäisiä naisia ja miehiä eripuolilta Suomea; erilaisia viiteryhmiä, joilla ei ole kytköksiä toisiinsa. Kyselyn sai vähintään sata henkilöä ja vastauksia tuli parikymmentä.

Kukkakauppatoimintaa ei mielletty ekologiseksi pientä vähemmistöä lukuunottamatta. Ne, jotka ajattelivat toiminnan olevan ekologista, sanoivat sen oletuksena; eivät olleet pohtineet asiaa. Ongelmiksi koettiin muun muassa torjunta-aineet, materiaalihukka, kuljetukset, lähes teollinen tuotantotoiminta ja suomalaisten kasvihuoneiden suuri energiankulutus.

Asiakkaiden mielestä ekologinen kukkakauppa pyrkisi minimoimaan ympäristökuormituksen kaikessa toiminnassaan. Vastauksista esille tulivat esimerkkeinä käytännön toimista lähituotteet, pieni materiaalihukka, ekolannoitus, ekotorjunta, uusiutuva energia, vähän energiaa kuluttavat sähkölaitteet, luonnosta kerätyt koristemateriaalit sekä ekologiset paperit ja sidontanauhat.

Jos kukkakauppoja olisi mahdollista erotella ekologisuusasteen mukaan, suuri enemmistö vastaajista valitsisi ekologisemman kukkakaupan. Muutama oli kuitenkin sitä mieltä, että lähinnä sijainti ja valikoima vaikuttaisivat kauppavalintaan, ei ekologisuusaste. Ne, joille ekologisuudella olisi kauppavalinnassa merkitystä, olisivat myös valmiita maksamaan ekologisista tuotteista jonkin verran (ehkä 10-15 %) tavallisia enemmän. Tärkeänä pidettiin sitä, että ekologisuudelle olisi antaa myös vakuuttavat takeet; ettei se olisi vain tyhjää sanahelinää.

Luonnonmateriaalin ja puutarhan antimien käyttöä sidontatöissä pidettiin kukkakaupalle lisäarvoa tuovana tekijänä (90 % vastaajista). Näitä tuotteita voi kerätä toki jokainen itsekin, mutta vastauksista tuli esille, että kerättyjä tuotteita käyttävä kukkakauppias tuokin sitten valmiissa myyntiartikkelissa esille ammattitaitonsa sitojana. Tällöin ei enää ole kysymys siitä, onko käytetty materiaali yleisesti saatavilla vai ei.

Huolestuttavin seikka tuli esille viimeisessä kysymyksessä, joka kuului:
onko Sinulle koskaan tuotu esille ekologisia näkökohtia / vaihtoehtoja kukkakaupassa asioidessasi?
Tähän vastattiin 100 %:sesti ei. Pari ihmistä tosin mainitsi kotimaisuutta markkinoidun, mikä sekin on tietysti osa tätä laajaa ekologisuuden käsitettä, mutta muuten ei mitään. Tämä kyllä panee miettimään, vai mitä sanotte! 

Muutama vastaaja kiitti siitä, että kysely sai heidät todella ajattelemaan asioita, joille he eivät olleet ennen ajatuksia uhranneet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos lukijani! Otan todella mielelläni vastaan kommenttisi. Ekokukkis